Liiku terveemmäksi testaa: aktiivinen junamatka

3_3_liiku_300x190Tämä kirjoitus on osa OLL:n koordinoimaa Liiku terveemmäksi -vuotta. Vuoden teemana on arjen aktiivisuuden lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen. Liiku terveemmäksi -testaa blogisarjassa testataan erilaisia arjen aktiivisuutta lisääviä toimintatapoja. Katso lisää: www.oll.fi/liiku-terveemmaksi-2014 ja seuraa facebook-sivua www.facebook.com/liikuterveemmaksi niin saat vinkkejä arjen aktiivisuuden lisäämiseen!

Tällä kertaa testaajana toimii OLL:n varapuheenjohtaja Joonas Kinnunen, joka kiireisestä arjestaan huolimatta liikkuu useita kertoja viikossa: ryhmäliikuntatunteja, kuntosalia, uintia, lenkkiä ja sulkapalloakin tulee lätkittyä. Kuitenkin Joonas on huomannut, että istumista kertyy päivässä huolestuttavan paljon ja selkä on välillä jumissa. Niinpä hän päätti haastaa itsensä seisomaan junamatkan Helsingistä Turkuun, jotta passiivista istumista ei kertyisi matkustuspäivään niin paljon. Lue alta Joonaksen kokemukset matkasta!

Pasila. Matkan alku menee reisilleen. Matkatavaraa on paljon, lastattuani kaiken yläorrelle huomaan istuvani paikallani puhelin kädessä. Etsiessäni paikkaa vaunun tungoksessa ylimääräinen seisoskelu jää, kun kaikki pyrkivät alas mahdollisimman ripeästi. Eihän junassa seistä kuin korkeintaan ravintolavaunun korkeassa pöydässä tuopin kanssa. Minua viihdyttää vain myyntikärry.

Kirkkonummi. Huomaan ajan kuluvan kun istun ”hoitaessani vain pari juttua” puhelimella ennen kuin aloitan. En halua jättää tavaroitani yksin pitkään enkä vain pysty seisomaan keskellä vainua niiden vieressä, mitä konnarikin olisi sanonut? Patistanut istumaan? Huomaan ettei suurin esteeni olekaan fyysinen vaan psyykkinen – seisoskelu vaunussa muiden istuessa olisi outoa ja kummaksuttavaa, todellinen suomalaisen epämukavuusalue. Tunnistan puhelimen näpräämisen välttelyksi. Nousen ylös.

Joonas testaa innolla uusia aktiivisuutta lisääviä asioita niin junissa kuin niiden ulkopuolellakin!
Joonas testaa innolla uusia aktiivisuutta lisääviä asioita niin junissa kuin niiden ulkopuolellakin!

Karjaa. Mitä kaikkea tässä intercity-junassa sitten voi tehdä istumatta? Aloitan käymällä vessassa, kun en keksi muutakaan. Palaan pari kertaa vaunuun ”etsimään jotain”, kunnes vakuutun siitä, etteivät tavarat uudelleenjärjesty tai karkaa poissa ollessani. Vaunujen molemmissa päissä on onneksi tilaa seisoskella rauhassa ja tutkia mm. pyörienkuljetustelineitä. Katson maisemaa, joka tympii metsän ja pellon vaihduttua metsään ja peltoon. Lopulta parhaaksi seisoskelumetodiksi paljastuu puhelin, juttelen pitkään seiniin nojaillen. Puheluiden välillä venyttelen, se tuntuu väliin jo liian terveeltä.

Salo. Turhautuminen iskee. Kävelen junan alusta loppuun. Myös yläkerrat. Vessa, invavessa, lasten leikkipaikka, neuvotteluhytti. Moikkailen myyntikärrytätiä. Ostan melkein juotavaa, mutta pelkään, etten jaksa seisoskella sen kanssa. Venyttelen vaunun päässä lisää. Selkäkipu hiipii kun lasken minuutteja.

Kupittaa. ”Turun Pasilassa” löydän itseni jälleen omalta penkiltä, tuntuu supermukavalta karttelun jälkeen. Yksinkertaisesti kyllästyin jossain vaiheessa seisomaan yksin vaunun päässä ja luovutin orastavan selkäkivun varjolla. Ehkä sitten ensi kerralla, paremmin valmistautuneena, kun saman päivän bodycombat ei rasita selkää…

Turku. Nousen junasta mielestäni osittain onnistuneena. Ymmärrän ettei junamatka seisoen ole kenties niin haastavaa kropan kuin tilan kannalta. Jos toimistorottien halutaan vähentävän istumista junamatkoilla, niin VR:n täytyy tehdä erikseen tilaa ja mainostaa: Tässä seisontatyöpiste, tai puhelinkoppi, tai tila jossa ei tarvitse selitellä seisoskeluaan, vaan saa ennemmin ajattelemaan ”Niin, minunkin pitäisi matkustaa noin.” Mietin vielä lopuksi ettei esim. bussissa saa seisoa turvallisuussyistä, tiedä sitten junista. Tässä voisi kuitenkin olla ideaa. Kantsis varmaan kokeilla.

Haluatko testata jotain arjen aktiivisuutta lisäävää toimintatapaa? Ota yhteyttä meihin ja jaa kokemuksesi! Lähetä sähköpostia osoitteeseen: hanna.laakso(a)oll.fi

Lue lisää istumisen haitallisuudesta:

http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikunnan_vaikutukset/liikkumattomuuden_haittoja