Liiku terveemmäksi testaa: Kokousaivoille tuuletusta!

3_3_liiku_300x190Tämä kirjoitus on osa OLL:n koordinoimaa Liiku terveemmäksi -vuotta. Vuoden teemana on arjen aktiivisuuden lisääminen ja liikkumattomuuden vähentäminen. Liiku terveemmäksi testaa -blogisarjassa testataan erilaisia arjen aktiivisuutta lisääviä toimintatapoja. Katso lisää: www.oll.fi/liiku-terveemmaksi-2014 ja seuraa facebook-sivua www.facebook.com/liikuterveemmaksi niin saat vinkkejä arjen aktiivisuuden lisäämiseen!

Tällä kertaa testaajana toimii Liikunnan ja Urheilun nuorisokomitean (LUNK) edustaja Jyrki Eriksson, joka toimi viime vuonna myös OLL:n hallituksen varapuheenjohtajana.

Näin Jyrki kuvaa itseään: Olen liikunnallinen ihminen, jota pitkään paikallaan istuminen rupeaa herkästi haittaamaan. Siksi päätimme LUNK:n kokouksessa yhdessä lähteä pienelle happihyppelylle kesken kokouksen. LUNK käynnistää tämän kirjoituksen yhteydessä myös kävelykokouskampanjan, jonka aikana se haastaa kokeilemaan kävelykokousta niin OLL:n toimiston, Liiku Terveemmäksi -yhteisön jäsenet kuin kaikki muutkin tätä tekstiä lukevat ihmiset!

Fiilikset ennen kokeilua: Monta kertaa olen niin pitkään kestäneessä kokouksessa kuin luennollakin huomannut tutun ilmiön: oma vireystila tippuu ja vajoan olotilaan, josta en pidä yhtään. Tämä apaattinen ja epämiellyttävä olotilani ei välttämättä johdu itse aiheesta tai muista läsnäolijoista, vaan enemmän huonosta sisäilmasta sekä kehoni passivoitumisesta. Keskittymiseni muuttuu katkonaiseksi, haukottelen ja en pysy enää aiheessa mukana. Saatan vain tuijottaa edessä olevaa seinää ajattelematta oikeastaan yhtään mitään. Välillä havahdun aiheeseen, mutta vain hetkeksi, kunnes vajoan uudelleen tähän samaan apaattiseen olotilaan.

Siksi me LUNK:ssa halusimme kokeilla kävelykokousta, jotta aivomme pysyisivät virkeinä koko kokouksen ajan. Kun puhuimme aiheesta, itseäni ei yllättänyt, että kaikilla muillakin oli edellä mainitsemiani tuntemuksia. Siksi kävelykokousta oli kiva lähteä kokeilemaan, vaikka se oli jonkin verran ennestään tuttua. Vähän tietenkin mietin sitä, kuinka tämä nyt tässä tilanteessa lopulta toteutuu tällä kertaa?

Ajatuksia kokeilun ajalta: Aloitimme kokouksen aluksi normaalisti pöydän ääressä. Tietyssä vaiheessa, noin tunnin kokoustamisen jälkeen, kun mietimme tulevan seminaariesityksen aiheita, päätimme jakaantua pienryhmiin ja mennä hetkeksi ulos ideoimaan. Lopuksi tulimme takaisin, kävimme pienryhmien ajatukset läpi, kirjasimme ne pöytäkirjaan ja keskustelimme niistä. Lähtökohta koko joukolla oli tätä kävelyhetkeä kohtaan positiivinen, joten minkäänlaisia vastalauseita ei kenenkään suusta kuultu. Ainakin itsestä tuntui, että tämän ”happihyppelyn” aikana ideoita syntyi vähintään tuplamäärä verrattuna siihen, jos kokousta olisi jatkettu samalla kaavalla.

Tämä esimerkki osoittaa myös, että kävelykokousta ei tarvitse pitää kokonaan kävellen, vaan myös osittain.

Fiilikset kokeilun jälkeen: Kokeilun jälkeen huomasin, että kävelykokousta voi soveltaa monella eri tapaa. Ensimmäisessä kokouksessamme viime vuoden marraskuussa teimme erilaisia liikunnallisia tutustumisleikkejä ja ideoimme LUNK:n toimintaa kävelemällä järvenrantaa ympäri. Jos kokouksen tarkoitus on enemmän vain ns. ”brainstormata” eli heitellä ideoita ilmaan, sopii kävelykokous siihen erittäin hyvin.

Kokeilu sai minut kuitenkin pohtimaan sitä, että kokouksen pitäminen kokonaan kävellen ei kuitenkaan aina ole mahdollista tai järkevää. Tämä voi tulla vastaan etenkin silloin, kun kokouksessa on normaalia suurempi joukko ihmisiä, mikä tekee toimivasta kävelykokoustamisesta mahdotonta. Mielestäni optimaalisin ihmismäärä yhdelle kävelykokousjoukolle on n. 3-4 ihmistä, jotta keskustelu olisi mahdollisimman sujuvaa ja kaikki voisivat osallistua keskusteluun helposti.

En pidä isoa osallistujajoukkoa kuitenkaan ylitsepääsemättömänä esteenä, sillä isompi kokoustajajoukko voidaan jakaa pienryhmiin. Kokouksen puheenjohtaja voi antaa esimerkiksi kaikille pienryhmille tehtävän, minkä jälkeen pienryhmän jäsenet (jakaantuneena 3-5 hengen pienryhmiin) lähtevät selvittämään tätä tehtävää kävelemällä ennalta sovitun reitin. Reitin kävelemisen jälkeen pienryhmillä tulisi olla valmis näkemys puheenjohtajan antamasta tehtävästä. Näin mekin sovelsimme kävelykokousta.

Suosittelisitko muille: Mielestäni tärkeintä on se, että kokoukset pysyvät tehokkaina ja innovatiivisina. Kävelykokous, joko toteutettuna täysin tai osittain, on tähän erinomainen tehokeino. Jokainen meistä tietää, että pelkästään tuolista ylös nousu, ikkunan avaaminen sekä jaloittelutauot tekevät jo paljon vireystilalle. Siksi haluan LUNK:n puolesta haastaa kaikki piristämään omia kokouksiaan lyhyellä happihyppelyllä!

Hyvää alkavaa kesää toivottaen, Eriksson Jyrki_Photo_SU 2013

Jyrki LUNK:sta

Lue lisää:

Mikä ihmeen kävelykokous? (Lähde: kavely.fi)
Vinkkejä kävelykokouksen pitämiseen (Lähde: huomisenkokous.fi)
Liikunnan ja urheilun nuorisokomitea