Opettajajohtoisen opiskelun aktivoiminen:

 

 

 

OPISKELIJA, näin liikut tarpeeksi harrastamatta liikuntaa:

  • Etsi asioita, joita teet mieluiten seisten. Esim. puhelut, rutiininomaiset opiskelutehtävät.
  • Valitse luennolta paikka, jossa on mahdollista nousta seisomaan. Seuraa osa luentoa seisaallaan tai tauota istumista kerran 30 minuutissa.
  • Luo opiskelun keskelle taukoliikuntarituaali, jota aikataulutat ajastimella.
  • Tee kävelylenkistä hetki, jonka päätarkoituksena on nähdä ystävää, kuunnella äänikirjaa tai neuvotella ryhmätyöstä.
  • Ryhdy porrasbongariksi!
  • Juo tarpeeksi vettä (n. 1,5 l / pvä) , niin vessahätä tauottaa paikallaanoloa kuin itsestään!
  • Seisomatyöpisteen voi rakentaa kotiin nostamalla pöydän päälle vaikka laatikon tai tuolin.

 

Nettisivuja istumiseen liittyen:

UKK -instituutti: Istuminen ja paikallaanolo yleistä kaiken ikäisillä

Terve koululainen: Istuminen on myrkkyä

Liikkuva opiskelu -materiaaleja opiskelupäivän aktivoimiseen: Ideoita aktiivisempaan opiskelupäivään

2014-02-28 Sektoritapaaminen
Istumisen vähentämistä OLL:n sektoritapaamisessa helmikuussa 2014

YLE Prisma Studion Tuoliton Tammikuu:

Asiantuntija vastaa: Mikä tekee istumisesta vaarallista?

Millainen on oikeaoppinen työasento?

Esityksiä istumisesta ja arjen aktiivisuudesta:

LitM Arto Pesola: Massiivisesta istumakulttuurista arkea aktivoiviin ratkaisuihin työyhteisöissä

(esitys pidetty alunperin Valon työyhteisöliikunnan ajankohtaisseminaarissa 4.2.2014)

Liiku terveemmäksi -testaa blogitekstit:

Helmikuu: Tuoliton toimisto

Huhtikuu: Verryttelyhetken kesken luennon

Toukokuu: Kokousaivoille tuuletusta

Heinäkuu: Aktiivinen junamatka

Joulukuu: Juoksulounas

Korkeakoulukohtaiset kampanjat istumisen vähentämiseksi

Turun yliopiston yliopistoliikunta ja YTHS: Pylly ylös!

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta ja Sykettä -korkeakoululiikunta: Perseet ylös penkistä!

Onko sinulla hyvä linkivinkki istumiseen tai arjen aktiivisuuteen liittyen? Lähetä se meille osoitteeseen anniliina.ikonen(a)oll.fi