Puheenjohtajan liikuntavinkit kesään

Puheenjohtajamme  Joonas Suikula kertoo suosikkinsa liikkuvaan kesään. Osa vinkeistä sopii myös kesätöitä paiskivalle opiskelijalle. Mikä on juuri sinulle mieluisin tapa liikkua kesällä?   

 

Lomalla lokoilijalle

 

Uimaan ja/tai rannalle

Useimmilta paikkakunnilta löytyy jonkinlainen uimapaikka tai vesistö, johon pääsee pulahtamaan pakoon kesän kuumuutta. Uinti on myös kelpo laji oman kunnon kehittämiseen uinnin kokonaisvaltaisuuden takia.

Uimarantojen yhteydessä on paikoin myös loistavia pelipaikkoja rantalentopallolle tai muulle palloilulle. Uintireissulle voi napata mukaan vaikkapa frisbeen tai amerikkalaisen jalkapallon heiteltäväksi.  Pelien jälkeen onkin sitten kiva hypätä uimaan. Myöskin suppailu on kokeilemisen arvoistaja älyttömän hauskaa!

 

Frisbeegolffaamaan

Frisbeegolf kasvattaa jatkuvasti suosiotaan.  Ratoja perustetaan kymmeniä joka vuosi ympäri Suomen. Suurin osa radoista on maksuttomia eivätkä frisbeegolf -kiekot vaadi merkittäviä sijoituksia.

Laji on rento ja varsin helppo oppia. Hallitsemiseen joutuu kuitenkin käyttämään paljon aikaa, mikä osaltaan tekee siitä varsin koukuttavan lajin. Hanki pari kiekkoa ja kerää kaveriporukka kasaan, teillä on edessänne mukava kesäpäivä! Ratoja voi etsiä täältä.

 

Vaeltamaan

Suomi on täynnä huikeita vaellusmaastoja, kauniita kansallispuistoja ja tuhansia järviä. Ei muuta kuin reppu selkään ja päiväreissulle läheiseen kansallispuistoon! Etelä-Suomessa moniin kansallispuistoihin pääsee myös julkisilla taikka polkupyörällä. Vaihtoehtoisesti voit pakata rinkan ja lähteä vaikkapa junalla kohti Lappia pidemmälle vaellukselle. Vaellusreittejä voit katsella Metsähallituksen sivuilta täältä ja laavuja reissuja varten täältä.

Jos jalat eivät tahdo kestää kävelyä, kuten kirjoittajan polvi, voit vaihtoehtoisesti vuokrata kajakin ja lähteä tutustumaan paikallisiin vesistöihin. Saimaa ja Päijänne ovat myös hienoja melontakohteita.  Suomen luonto on vesiltä käsin uskomattoman kaunis ja melonta on mukava urheilumuoto. Ensikertalaisena kannattaa kuitenkin pitää matkat maltillisina, sillä melonta on yllättävän rankkaa. Parhaat reitit saat esimerkiksi kajakkivuokraamosta.

 

Pyörä- tai kävelylenkille

Kesä hellii ulkoilijaa. Hyppää siis pyörän selkään tai ota jalat alle ja lähde tutustumaan paikkakuntasi kulmiin. Voit käydä esimerkiksi  paikallisissa museoissa tai kerätä porukan kasaan, etsiä kivan paikan ja kerääntyä picnic -korin ääreen.  

 

Entäs sitten kesätöissä?

 


Kesätyöt voidaan jakaa karkeasti toimistotöihin ja fyysisesti kuormittavampiin töihin. Kaikkia  vinkkejä voit helposti soveltaa omalla työpaikallasi ja ottaa sopivimmat ratkaisut käyttöön juuri omassa työssäsi.


Toimistotyössä
on paras kiinnittää huomiota istumisen tauottamiseen ja omaan työasentoon. Erityisesti niska- ja hartiaseudun ongelmat ovat varsin yleisiä. Kiinnitä huomiota erityisesti näytön oikeaan korkeuteen ja käsien asentoon. Säädä siis työpisteesi oikein. Kohdillaan oleva työergonomia tekee työskentelystä pitkässä juoksussa mukavampaa ja tehokkaampaa.


Työmatkat kannattaa tehdä
pyöräillen tai kävellen mahdollisuuksien mukaan. Valitse myös portaat hissin sijaan. Tällöin saat hyvin liikuntaa päivääsi lähes huomaamatta. Jos työsi on fyysistä, muista kiinnittää huomiota oikeaan nostoasentoon. Samoin jos seisot työpisteelläsi koko päivän, pyri vaihtelemaan asentoa jotta veri kiertää. Samassa  asennossa ei kannata olla pitkään. Ihmiskeho on tehty liikkumaan.


Hyviin
kenkiin ja/tai ainakin pohjallisiin kannattaa investoida, sillä ne tekevät seisomisesta miellyttävämpää. Voit myös helposti löytää  opiskelijabudjettiin sopivia pohjallisia. Kannattaa myös ottaa asia puheeksi työnantajan kanssa. Saatat saada työkengät ihan kysymällä!

Ergonomiaan kannattaa siis kiinnittää huomiota työskennellessä. Kesätyöt ovat kuitenkin vain kesätöitä, eikä omaa kehoa kannata uhrata niiden takia. Työelämä on kuin marathon, johon kesätyöt ovat vasta alkulämmittelyä. Pidä siis huolta itsestäsi!