9 sätt att minska sittande i lektioner -broschyr

Pauser i sittande ger välbefinnande och bättre inlärningsresultat vid högskolor. Kolla den här listan!

Bilagor

Mer o mer aktiva lektioner

Mer aktiva lektioner

90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?

”Perinteinen akateeminen 90 minuutin luento on yksi suurimmista staattista istumisaikaa tuottavista tekijöistä Suomen korkeakouluissa”, on todennut istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitellyt liikuntatieteen tohtori ja korkeakoululiikunnan asiantuntijatyöryhmän jäsen Arto Pesola.

Läs mer om 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?
Mer aktiva lektioner

Liikunta & Tiede-tidskriftens temanummer om studerandeidrott

I det senaste numret av tidskriften Liikunta & Tiede diskuteras fysisk aktivitet inom studier. Artiklarna i temanumret om studerandeidrott har skrivits av bl.a. OLL:s specialsakkunnig inom högskoleidrott Jussi Ansala samt förbundets andra vice ordförande Marika Uusi-Illikainen. Nu erbjuder vi några av de viktigaste artiklarna ur högskoleidrottens perspektiv för läsning.

Läs mer om Liikunta & Tiede-tidskriftens temanummer om studerandeidrott
Mer aktiva lektioner

Rörelse jagar bort Smärte (video)

Undervisar eller studerar du vid en högskola? Är du också trött på att sitta mycket? Vill du ta rörelsepauser under föreläsningar? I videon sammanfattar Studerandenas Idrottsförbund och Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten på ett roligt sätt varför och hur vi får mer energi och bättre resultat genom att införa mer rörelse i undervisningen.

Läs mer om Rörelse jagar bort Smärte (video)
Mer aktiva lektioner

Tyska genom rörelse – en presentation av pulpetlös språkundervisning

Suvi Kotkavuori är universitetslärare i franska och utförande i Helsingfors universitets lektorer. Hon skrivar av hur Tia Patenge har tagit över rorelse i undervisning. I blog Suvi har intervjudat Tia som talar om hur hon har upplevd "pulpetlös undervisen" och vad det har gett henne. I blog sitaten är från Tia Patages.

Läs mer om Tyska genom rörelse – en presentation av pulpetlös språkundervisning