Jussi Ansala: Kommunalvalet och cykling – Den heliga treenigheten av lyckad cykelpendling: cykel, rutt och lås
OLL:s styrelse beslutade i juni utifrån medlemsföreningarnas utlåtanden om förbundets mål för kommunalvalet 2021. Det första målet – eller snarare lösningen – lyder som följande: Förhållandena för cykling måste utvecklas och stadscykelnätverken utökas – cykling är en utmärkt nyttomotionsform för alla invånare, inklusive studerande. I detta blogginlägg behandlar jag valtemat utifrån min egen “sadelkänsla”.
Cykling har varit ett populärt tema också under tidigare år. Det var ett av målen för Olympiska kommitténs nätverk Motionärens stig under kommunalvalet 2017, och det glädjer oss att det har blivit en del av idrottspolitiken och andra måldokument för flera större politiska partier. Så varför vill vi fortsätta att tala om cykling?
Svaret är enkelt: att cykla är något de flesta lär sig innan de börjar skolan. Vi cyklar i många år innan vi får börja köra moped eller bil. Och även efter att vi får körkort, fortsätter vi att cykla.
Att ta cykeln är ett enkelt och ibland till och med snabbare sätt att röra sig än att ta bilen. Cyklar sliter inte på vägarna och ger inga luftföroreningar. Cykling kan på många sätt beskrivas som ett enkelt och bra sätt att färdas, och främjandet av cykling är inte bort från andra färdsätt.
Många i arbetsför ålder har valt att cykelpendla för att det är ekologiskt och främjar deras hälsa, men studerande kan välja cykel av ekonomiska skäl.
Förutom att det är lätt att cykla är det också förmånligt, och man är inte bunden till kollektivtrafikens tidtabeller.
Den första länken i treenigheten
Som rubriken antyder kan man helt enkelt inte cykla utan en cykel. En filosof skulle konstatera att en cykel är ett nödvändigt villkor för att cykla. Jag tycker att vi allt för ofta glömmer denna väsentliga punkt när vi talar om att skapa bättre förhållanden för cykling.
Att alla studerande har en cykel eller möjlighet att skaffa en är inte en självklarhet. Jag minns från mina studieår att till och med en billig cykel var en stor investering som man måste överväga noggrant.
Professionell cykelservice är något studerande inte oftast har möjlighet till. Att underhålla cykeln i en cykelverkstad kändes rent av omöjligt redan under min studietid. För mig är det fortfarande svårt att förstå hur underhållet av en cykel kan kosta nästan hälften av anskaffningspriset för en billig cykel. (Tänk om man var tvungen att betala 5 000 euro för årlig service av en bil som kostat 10 000 euro!)
Under de senaste åren har så väl större städer som mindre kommuner satsat på att bygga upp högkvalitativa stadscykelsystem. Jag har sett den massiva ökningen av huvudstadsregionens stadscykelnätverk, men också mindre städer som Raumo har skaffat stadscyklar.
Stadscyklar är en utmärkt och dessutom förmånlig lösning för att uppfylla det nödvändiga villkoret. Eftersom stadscyklar också underhålls regelbundet har också denna viktiga säkerhetsfaktor lösts.
En cykel är dock inte ett tillräckligt villkor för cykling
Ett annat viktigt villkor som ska vara i skick är cykelrutten. När man tar en cykelrunda spelar det ingen roll vilken rutt man tar, så länge man överhuvudtaget har en rutt.
Men om man cykelpendlar måste man se till att rutten från hemmet till studie- eller arbetsplatsen lämpar sig för cykling. Att det från dörr till dörr går en cykelbana eller gång- och cykeltrafikväg, där fotgängare och cyklister har tydliga egna banor, är det rena rama lyxen.
Och om cykelleden underhålls året runt kan man vintercykla. För att säkerställa att vintercykling är trevlig motionering och inte en skräckinjagande upplevelse, skaffa dubbdäck minst fram. Av studentstäderna är till exempel Uleåborg särskilt känd som vintercyklingens storstad.
Den tredje länken
Jag hade flera förslag för treenighetens sista länk; tillräcklig fysisk kondition, lämplig klädsel och en bra hjälm. I min egen version av treenighetsläran valde jag dock låset, eller snarare en ordentlig låsningsmöjlighet.
Nuförtiden skulle det vara omöjligt för mig att föreställa mig en cykel utan ett ordentligt lås. Men även marknadens tuffaste lås garanterar inte att cykeln står kvar där man lämnat den när man ska åka hem. Det är nödvändigt att högskolornas campus och gårdsplaner förses med moderna och tillräckliga ställningar där det går att låsa fast själva cykelramen.
Jussi Ansala
Det här inlägget skrevs av specialexpert inom högskolemotion vid Studerandenas Idrottsförbund och ivrig cykelpendlare.
Du kanske också är intresserad av
-
Sanna-Maria Ahl: Kommunalvalet – frågor som gäller just dig
Publicerat:Kommunalvalet, det mindre kända syskonet till riksdagsvalet. Du har väl redan hört? Har du röstat? Eller har du låtit bli att rösta eftersom du redan röstade i det ”riktiga” valet?
Läs mer om artikeln: Sanna-Maria Ahl: Kommunalvalet – frågor som gäller just dig
-
Liisa Reinola: Högskolestuderande – en lätt bortglömd användargrupp
Publicerat:Det talas mycket om barn och ungdomars motion och jämlika möjligheter till hobbyer. Hur vissa sporter är dyra att utöva, men att motion är viktigt för utvecklingen, sociala relationer och till och med hälsan. När vi har fixat deras saker så gott det går, hoppar vi ett antal årtionden framåt och tar itu med de äldres motionsmöjligheter. Det är sant att motion är en viktig faktor i att stödja de äldres hälsa och funktionsförmåga. Vi måste se till att de har en möjlighet att träna på gym tryggt, att det finns motionsspår i deras närhet och att stadens idrottstjänster ordnar guidade pensionärsgrupper.
Läs mer om artikeln: Liisa Reinola: Högskolestuderande – en lätt bortglömd användargrupp
-
Liikkeestä voimaa -somekampanja kannustaa suomalaiset liikkeelle
Publicerat:Varusmiesliiton, Opiskelijoiden Liikuntaliiton ja Sotilasurheiluliiton yhteiskampanjan tarkoituksena on rohkaista suomalaisia liikkumaan itselleen sopivalla tavalla toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Kampanjan suojelijoina toimivat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja liikuntaministeri Sandra Bergqvist.
Läs mer om artikeln: Liikkeestä voimaa -somekampanja kannustaa suomalaiset liikkeelle
Dela denna sida
Sidan senast uppdaterad 20.5.2021