9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esite

Luennot ja oppitunnit muodostavat pääosan opiskelusta. Valitettavasti myös istumisesta. Siksi myös paikallaan olon tauottamiseen kannattaa vaikuttaa opetuksen kautta. Opettaja voi helposti mahdollistaa ja kannustaa paikallaan olon tauottamista opiskelijan arkipäivässä. Ota tästä vinkit talteen!

Inspiraatiota opetuksen aktivoimiseen alla olevasta esitteestä!

Voit myös ladata sen kolmella kielellä sivun alalaidasta jaettavaksi omaan korkeakouluusi tai pyytää paperisia esitteistä OLL:n toimistolta osoitteesta oll@oll.fi.

Liitteet

Lisää aiheesta opetuksen aktivoiminen

Opetuksen aktivoiminen

Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot

Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -projekti on Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston, Humanistisen Ammattikorkeakoulun ja Ilmasotakoulun yhteishanke, jossa kehitetään, kokeillaan ja juurrutetaan Liikkuva korkeakoulu -toiminnan mukaisesti valtakunnallisesti levitettävä toimintamalli.

Lue lisää aiheesta Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot
Opetuksen aktivoiminen

90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?

”Perinteinen akateeminen 90 minuutin luento on yksi suurimmista staattista istumisaikaa tuottavista tekijöistä Suomen korkeakouluissa”, on todennut istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitellyt liikuntatieteen tohtori ja korkeakoululiikunnan asiantuntijatyöryhmän jäsen Arto Pesola.

Lue lisää aiheesta 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?
Opetuksen aktivoiminen

Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista

Fyysisen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista oppimiseen on vahvaa tutkimusnäyttöä. Oppimista voi ja kannattaa edistää yhdistämällä liikettä opetukseen. Tämän Acatiimi-lehdessä julkaistun artikkelimme luettuasi ymmärrät, miksi ja miten liike on olennainen osa nykypäivän laadukasta korkeakouluopetusta.

Lue lisää aiheesta Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista
Opetuksen aktivoiminen

Liikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumero

Viimeisimmässä Liikunta ja tiede -lehdessä pohditaan, kuinka opiskelu liikuttaa. Opiskelijaliikunnan teemanumeroon ovat kirjoittaneet muun muassa OLL:n korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija Jussi Ansala sekä liiton 2. varapuheenjohtaja Marika Uusi-Illikainen. Tarjoamme nyt luettavaksi muutamia korkeakoululiikunnan näkökulmasta keskeisimpiä artikkeleita.

Lue lisää aiheesta Liikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumero
Opetuksen aktivoiminen

Juili lähtee liikahtamalla (video)

Juiliiko sinuakin runsas istuminen? Kaipaatko luennoilla pausseja paikallaan oloon? Opiskelijoiden Liikuntaliitto ja Yliopistojen opetusalan liitto tiivistävät videolla hauskasti, miksi ja miten opetukseen saadaan virkeyttä ja parempia tuloksia lisäämällä liikettä.

Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla (video)
Opetuksen aktivoiminen

Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessä

Tiesitkö, että asennon vaihtelu ja liikuskelu opiskelun lomassa palauttaa kaivatun skarppiuden ruutujen ääreen ja sulattaa jumit kropasta! Helsingin yliopiston ranskan kielen opettaja Suvi Kotkavuori kirjoitti opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöstä ja parhaista vinkeistä etäopetusta vaivaavan Juilin karkoittamiseksi Suomen kieltenopettajien Tempus-lehteen.

Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessä
Opetuksen aktivoiminen

Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetus

Yliopiston ranskan kielen opettaja ja Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Suvi Kotkavuori kertoo blogissaan kollegansa Tia Patengen tarinan kohti liikunnalisempaa opetusta. Blogissa Suvi on haastatellut Tiaa, joka kertoo, miten hän on kokenut "pulpettitoman opetuksen" ja mitä se on opettanut hänelle. Blogissa käytetyt sitaatit ovat Tia Patengen.

Lue lisää aiheesta Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetus
Opetuksen aktivoiminen

Liikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot

Opiskelijoiden liikkumista voi ja kannattaa opinnollistaa korkeakouluissa: opintopisteet ovat yksi hyvä motivaattori liikunnan lisäämiseen! Opinnollistaminen myös lisää liikuntaan käytettävissä olevaa aikaa, kun liikkuminen on samalla "opiskelua".

Lue lisää aiheesta Liikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot