Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetus
Yliopiston ranskan kielen opettaja ja Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Suvi Kotkavuori kertoo blogissaan kollegansa Tia Patengen tarinan kohti liikunnalisempaa opetusta. Blogissa Suvi on haastatellut Tiaa, joka kertoo, miten hän on kokenut "pulpettitoman opetuksen" ja mitä se on opettanut hänelle. Blogissa käytetyt sitaatit ovat Tia Patengen.
On perjantai ja niskat jumissa. Istun saksan kielen yliopisto-opettaja Tia Patengen luona Espoon Nöykkiössä. Käymme läpi poikkeustilanteen monia haasteita. Etätyö on tehnyt näkyväksi monta asiaa. Niin hienoa kuin onkin, että mahdollisuus opettaa ja opiskella jatkuu verkossa pandemiasta huolimatta, huomaamme muistelevamme entistä aikaa, jolloin vuorovaikutus oli välitöntä. Toiminnallisena opettajana Tia kaipaa etenkin liikettä. Miten se liittyy kielen oppimiseen?
"Esimerkiksi näin, Tia sanoo ja nousee ylös. - Lämmitellään!"
Nousen perässä, ja seuraavassa hetkessä olen jo liikkeessä. Links! Rechts! Wasser! Kaarran oikealle, vasemmalle, ylitän vesiesteen jos toisenkin. Nach vorne! Vielä eteenpäin, kunnes pysähdymme. Palaan pöydän ääreen hengästyneenä. Pferderennen (hevosratsastus) -lämmittely toimii. Sen löytää muun muassa Youtubesta.
Tialla on takanaan kuusi vuotta toiminnallista kielenopetusta Helsingin yliopiston kielikeskuksessa. Hän kutsuu menetelmää pulpetittomaksi opetukseksi. Ei kaikki tietenkään alkanut käden käänteessä. Olen seurannut koko sydämellään ja kehollaan työtä tekevän kollegani ammatillista kasvua jo pitkään. Meidän pitää palata kymmenisen vuotta ajassa taaksepäin.
"Opetustyö kyllä sujui ja palaute oli hyvää, mutta silti joku vaivasi. Pohdin etenkin suullisen taidon kurssejani, Tia muistelee. - Ne tuntuivat jotenkin staattisilta. Toisinkin voisin toimia, ajattelin."
Mikään uusi ei synny ilman liikkeelle lähtöä. Tialle ratkaisevaksi kokemukseksi muodostui Erasmus-opettajavaihto Zürichissa vuonna 2012, jolloin hän pääsi tutustumaan taiteilija-graafikko Franck Kauffmannin Saksaa improvisoiden -kurssiin.
"Tervetuloa, ei seuraamaan vaan osallistumaan, Frank sanoi minulle. Ei kurssilla olisikaan voinut jäädä seinän viereen."
Liikkeelle pienin askelin
Innostava kokemus jäi elävästi mieleen, opiskelijat olivat täysin vapautuneita. Siitä alkoi prosessi. Alkuun iskivät kuitenkin epäilykset. Onnistuisiko tämä Suomessa? Riittäisikö opiskelijoiden taso? Entä jos menetän kasvoni, kukaan ei lähde tähän?
"Muutama vuosi siinä menikin. Luin aiheesta paljon. Mietin myös, miten yhdistäisin liikkeen kielen oppimistehtäviin."
Tia aloitti pienin askelin. Vuonna 2014 keväällä hän oli lopulta valmis toteuttamaan kokonaisen suullisen taidon kurssin. Tia muistelee kiitollisena Lisaa, teatterialan vaihto-opiskelijaa Berliinistä, joka oli tuona keväänä Kielikeskuksessa saksan kurssiassistenttina. Lisalta Tia sai monta hyvää ideaa sekä ajatuksen pulpettien ja tuolien sivuun siirtämisestä. Millainen kokemus kurssi oli?
Pelot osoittautuivat turhiksi, Tia sanoo. – Opiskelijat odottivat tunteja, niin kuin minäkin.
Mutta onko tässä kyse liikuntatunnista, jääkö kieli sivurooliin? Tia ymmärtää epäilyksiä, koska työsti omia epäluulojaan ennen kuin uskalsi heittäytyä. Kyse on ennen kaikkea vapautumisesta ja uskaltamisesta. Kielten puhuminen jännittää, ja opiskelijoilla voi olla takanaan kurjia kokemuksia.
Liike tuo valtavasti iloa ja vapauttaa kommunikoimaan. Jo ensimmäisellä kurssilla syntyi lisäksi yhteys, jollaista en ollut aiemmin kokenut.
Siitä lähtien pulpetittomat suullisen taidon kurssit ovat olleet olennainen osa Tian opetusta. Oma tapa olla opettaja löytyi.
"On toisaalta tärkeää perustella opetusmenetelmä. Opiskelijat ovat erilaisia ja jos heidät pyytää ylös yllättäen, jonkun suorituspaineet saattavat pahentua."
Muutakin kuin lämmittelyä
Yhtä tärkeää on osallistua itse, heittäytyä. Opettajan esimerkillä on kiistaton vaikutus. Jokaisen tehtävän kohdalla on myös mietittävä yhteys kieleen. Ei se ole sekoilua sinne tänne, eikä jää vain lämmittelyharjoituksiin.
"Kun porukka on lämmennyt, on helpompi jatkaa muilla tehtävillä."
Sellaisia ovat vaikkapa mini-improt, joissa jokainen saa roolin. Tällaisia parin minuutin tilanteita löytyy suoraan arjesta: esimerkiksi lapsuuden ystävän yllättävä tapaaminen kadulla, tai rasittavaan naapuriin törmääminen rappukäytävässä. Ei tarvitse olla draamapedagogi tai synnynnäinen näyttelijä, ei edes ekstrovertti.
"Ei, kukaan ei joudu framille, Tia vakuuttaa. – Kun kaikki eläytyvät samaan aikaan omaan simulaatioonsa, unohtuu toisten tarkkailu."
Paras aika toteuttaa toiminnallinen kielen kurssi on ollut toukokuussa. Luokasta on helppo lähteä ulos ja toteuttaa vaikkapa kaupunkikierros -Stadtrallye- saksaksi. Kukaan ei voi jäädä takariviin nuokkumaan.
"Onhan se välillä rankkaakin. Etenkin jos vetää kahta kurssia samaan aikaan", Tia myöntää.
Toisaalta kunto kohoaa samalla kun oppimistilanteesta jää vahva muistijälki. Ei se tarkoita sitä, että kaikkien kurssien olisi oltava pelkkää draamaa. Mutta entä jos lisäisi liikettä jokaiseen tuntiin tai luentoon?
Korona haastaa
Koronakriisi on jo näyttänyt, että nyt jos koskaan liikettä tarvitaan. Ja se haastaa jokaisen opettajan ja opiskelijan. Tia on jo teettänyt aktiviteetteja, jossa lähettää opiskelijan pois ruudun äärestä. Vaikka ei se ole samanlaista kuin luokassa, jolloin niska- ja hartiakivut eivät iskeneet tällaisella voimalla. Voi vaan kuvitella mitä Tia ajattelee etäopetuksesta.
"Tuntuu kuin olisin joutunut muottiin, johon en sovi."
Ei niin, etteikö verkko-opetuksessa olisi hyviä puolia. Moni kuitenkin pohtii tällä hetkellä, milloin paluu tapahtuu, ja miten se tapahtuu? Jos Tia joutuisi jatkamaan näin loppu-uransa, miten hän sen kokisi?
"Se olisi täydellinen näivettyminen."
Niinpä. Tämä aika on parasta nähdä välivaiheena, joka kirkastaa hyväksi todetun menetelmän merkityksen. Toki kritiikkiä ja rakentavia ehdotuksia on tullut, ja mukaan on mahtunut yritystä ja erehdystä. Tia kertoo, että positiivinen palaute on kuitenkin järjestään yllättänyt hänet. Kielikeskuksen opetus palvelee kaikkia yliopiston tiedekuntia, ja ei ole sanottu, että menetelmät sopisivat vain tietyille ryhmille.
"Muistan kuinka eräs puuekonomian opiskelija tuli kerran kurssin päätteeksi sanomaan, että kaikkien luentojen tulisi alkaa lämmittelyillä."
Olemme yhtä mieltä Tian kanssa siitä, että luokkahuoneopetus ei saa kadota. Olisi kamala ajatus, että koronan varjolla meistä tulisi etäopettajia. Mutta nyt ei saa jäykistyä! Tämä vaihe on kuin alun esteratsastusharjoitus, jossa onnistuin ruostuneella saksalla. Samalla kun odotamme pandemian päättymistä, aiomme lisätä liikettä tulevan viikon zoomeihin.
Nach vorne – eteenpäin!
Blogin on kirjoittanut Suvi Kotkavuori, joka on ranskan kielen yliopisto-opettaja sekä puheenjohtajana Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistyksessä HYL ry:ssä.
Lisää aiheesta opetuksen aktivoiminen
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -projekti on Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston, Humanistisen Ammattikorkeakoulun ja Ilmasotakoulun yhteishanke, jossa kehitetään, kokeillaan ja juurrutetaan Liikkuva korkeakoulu -toiminnan mukaisesti valtakunnallisesti levitettävä toimintamalli.
Lue lisää aiheesta Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?
”Perinteinen akateeminen 90 minuutin luento on yksi suurimmista staattista istumisaikaa tuottavista tekijöistä Suomen korkeakouluissa”, on todennut istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitellyt liikuntatieteen tohtori ja korkeakoululiikunnan asiantuntijatyöryhmän jäsen Arto Pesola.
Lue lisää aiheesta 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista
Fyysisen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista oppimiseen on vahvaa tutkimusnäyttöä. Oppimista voi ja kannattaa edistää yhdistämällä liikettä opetukseen. Tämän Acatiimi-lehdessä julkaistun artikkelimme luettuasi ymmärrät, miksi ja miten liike on olennainen osa nykypäivän laadukasta korkeakouluopetusta.
Lue lisää aiheesta Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esite
Luennot ja oppitunnit muodostavat pääosan opiskelusta. Valitettavasti myös istumisesta. Siksi myös paikallaan olon tauottamiseen kannattaa vaikuttaa opetuksen kautta. Opettaja voi helposti mahdollistaa ja kannustaa paikallaan olon tauottamista opiskelijan arkipäivässä. Ota tästä vinkit talteen!
Lue lisää aiheesta 9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esiteLiikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumero
Viimeisimmässä Liikunta ja tiede -lehdessä pohditaan, kuinka opiskelu liikuttaa. Opiskelijaliikunnan teemanumeroon ovat kirjoittaneet muun muassa OLL:n korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija Jussi Ansala sekä liiton 2. varapuheenjohtaja Marika Uusi-Illikainen. Tarjoamme nyt luettavaksi muutamia korkeakoululiikunnan näkökulmasta keskeisimpiä artikkeleita.
Lue lisää aiheesta Liikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumeroPieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurille
Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä 26(2).
Lue lisää aiheesta Pieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurilleJuili lähtee liikahtamalla (video)
Juiliiko sinuakin runsas istuminen? Kaipaatko luennoilla pausseja paikallaan oloon? Opiskelijoiden Liikuntaliitto ja Yliopistojen opetusalan liitto tiivistävät videolla hauskasti, miksi ja miten opetukseen saadaan virkeyttä ja parempia tuloksia lisäämällä liikettä.
Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla (video)Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessä
Tiesitkö, että asennon vaihtelu ja liikuskelu opiskelun lomassa palauttaa kaivatun skarppiuden ruutujen ääreen ja sulattaa jumit kropasta! Helsingin yliopiston ranskan kielen opettaja Suvi Kotkavuori kirjoitti opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöstä ja parhaista vinkeistä etäopetusta vaivaavan Juilin karkoittamiseksi Suomen kieltenopettajien Tempus-lehteen.
Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessäLisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajille
Centria-ammattikorkeakoulun opetushenkilökunnalle järjestettiin avoin koulutus opettajien mahdollisuuksista lisätä liikettä opetukseen.
Lue lisää aiheesta Lisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajilleToiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksesta
Näin rakennat aktiivisen ja vähemmän paikallaan oloa sisältävän oppitunnin mihin tahansa oppiaineeseen!
Lue lisää aiheesta Toiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksestaLiikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot
Opiskelijoiden liikkumista voi ja kannattaa opinnollistaa korkeakouluissa: opintopisteet ovat yksi hyvä motivaattori liikunnan lisäämiseen! Opinnollistaminen myös lisää liikuntaan käytettävissä olevaa aikaa, kun liikkuminen on samalla "opiskelua".
Lue lisää aiheesta Liikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksotSivua päivitetty viimeksi 20.11.2024