Tutkimukset osoittavat, että opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista
Fyysisen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista oppimiseen on vahvaa tutkimusnäyttöä. Oppimista voi ja kannattaa edistää yhdistämällä liikettä opetukseen. Tämän Acatiimi-lehdessä julkaistun artikkelimme luettuasi ymmärrät, miksi ja miten liike on olennainen osa nykypäivän laadukasta korkeakouluopetusta.
Tutkimukset osoittavat: Opiskeluun liitetty liike parantaa oppimista
Opetuksen aikainen liikunta on yhteydessä hyviin oppimistuloksiin
Tauot sekä opetukseen integroitu fyysinen aktiivisuus vaikuttavat oppimiseen myönteisesti. Hyviä tuloksia on saatu eri oppiaineista, ja lyhytkin liikkumishetki tuottaa hyötyjä.
26 koulua kattaneessa kolmivuotisessa yhdysvaltalaistutkimuksessa osa kouluista yhdisti fyysistä aktiivisuutta opetukseen pieninä annoksina noin 90 minuuttia viikossa. Liikuntaa lisänneissä kouluissa oppimistulokset olivat parempia kuin vertailuryhmässä. Suuri enemmistö tutkimukseen osallistuneista kouluista päätti jatkaa liikuntatuokioita tutkimuksen jälkeenkin. Myös vuonna 2017 julkaistussa meta-analyysissä havaittiin pitkien liikuntainterventioiden parantavan oppimistuloksia.
Eräässä tutkimuksessa liikuntaa integroitiin opetukseen 20 minuutin verran päivässä noin viiden minuutin osissa kahdeksan kuukauden ajan ja toisessa puoli tuntia kolmena päivänä viikossa neljän kuukauden ajan. Molemmissa tutkimuksissa oppimistulokset olivat hieman parempia kuin vertailuryhmällä.
Mitä erilaisimpien liikunnallistamiskeinojen on havaittu vaikuttavan positiivisesti. Tärkeämpää onkin liikkumisen lisääminen kuin tapa, jolla sen tekee. Vaikka kaikkien tutkimusten kaikki mittarit eivät ole osoittaneet positiivisia vaikutuksia, liikkumisen ei ole havaittu vaikuttavan oppimiseen negatiivisesti.
Terveyshyötyjen lisäksi liikunta vaikuttaa oppimiseen. Oppimista voi edistää yhdistämällä liikettä opetukseen. Se ei vaadi erityisosaamista: jaloittelu ja seisten tehtävät ryhmätyöt on helppo toteuttaa missä tahansa, ja valmiita taukojumppavideoitakin voi hyödyntää. Fyysisen aktiivisuuden myönteisistä vaikutuksista oppimiseen on vahvaa tutkimusnäyttöä.
Keskittyminen ja tarkkaavaisuus kohentuvat
Liikkuminen tehostaa tiedonkäsittelyä, ja sillä on myönteisiä vaikutuksia kognitiivisiin toimintoihin. Se lisää esimerkiksi aivojen verenkiertoa ja vapauttaa endorfiineja, mikä vaikuttaa jaksamiseen ja mielialaan.
Vuonna 2017 julkaistussa meta-analyysissä opetukseen yhdistetyn liikunnan havaittiin lisäävän opiskeluun keskittymistä. Analyysi käsitti tutkimuksia, joissa oli toteutettu säännöllisiä liikunnallisia taukoja tai integroitu liikettä opetukseen. Lyhyidenkin taukojen on havaittu parantavan keskittymistä ja tarkkaavaisuutta. Liikunnalliset tauot motivoivat myös yrittämään enemmän.
Muissakin tutkimuksissa liikunnallisten taukojen on havaittu parantavan tarkkaavaisuutta ja tehostavan opiskelua vähentämällä hukkaan menevää aikaa. Mittaukset, itsearvioinnit ja opettajien tekemät arviot ovat tuottaneen positiivisia tuloksia sekä lasten ja nuorten että nuorten aikuisten oppimisesta.
Liikkeen hyötyjä opetukseen
- Mieli pysyy virkeänä koko päivän
- Uudet asiat jäävät helpommin mieleen
- Opiskelijat osallistuvat vuorovaikutukseen
- Huomio pysyy opetuksessa ja tehtävissä
- Uusia ideoita syntyy helpommin
Viisikin minuuttia hyödyttää
Lyhytkin liikkumishetki saa aikaan hyviä vaikutuksia. Esimerkiksi pienessä tutkimuksessa havaittiin viiden minuutin reippaan liikunnan neljänä päivänä viikossa parantavan keskittymistä ja tehtävistä suoriutumista. Toisessa tutkimuksessa päivittäiset 5–10 minuutin ohjatut venyttely- ja rentoutushetket paransivat keskittymistä ja vähensivät meteliä huoneessa. Vertailuryhmän melu ei vähentynyt tutkimuksen aikana.
Liikkumishetkien pituutta tärkeämpää onkin niiden säännöllisyys. On myös näyttöä, että liikunnalliset tauot saavat aikaan muita taukoja suuremman vaikutuksen, eli nimenomaan liikkuminen on hyödyksi.
Mikä tärkeintä, liikkumiseen käytetyn ajan lisääminen opetuksen tai opiskelemisen kustannuksella ei heikennä oppimistuloksia. Taukoja säästelevät eivät siis saa enemmän aikaan kuin ne, jotka viettävät liikunnallisen tauon – joissakin tutkimuksissa on jopa saatu päinvastaisia tuloksia. Liikkumisen lisääminen ei myöskään tapahdu vapaa-ajan liikunnan kustannuksella, vaan liikunnan kokonaismäärä kasvaa.
Käytä siis rohkeasti hetki opetusajasta opiskelijoiden liikuttamiseen – se on helppoa ja maksaa itsensä takaisin!
Lataa itsellesi Acatiimissa julkaistu artikkeli PDF-muodossa alta kohdasta 'liitetiedostot'. Artikkelia saa vapaasti jakaa – voit esimerkiksi tulostaa sen korkeakouluympäristöön näkyville.
Artikkeli julkaistiin Opiskelijoiden Liikuntaliiton advertoriaalina Acatiimi-lehden numerossa 1/2024.
Yhteystiedot
oll@oll.fi
Liitteet
-
artikkelin_lahteita.pdf (pdf, 41 kB)
-
oll_ilmoitus_acatiimi_01_24.pdf (pdf, 519 kB)
Lisää aiheesta opetuksen aktivoiminen
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot
Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -projekti on Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston, Humanistisen Ammattikorkeakoulun ja Ilmasotakoulun yhteishanke, jossa kehitetään, kokeillaan ja juurrutetaan Liikkuva korkeakoulu -toiminnan mukaisesti valtakunnallisesti levitettävä toimintamalli.
Lue lisää aiheesta Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu - Koulutusvideot90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?
”Perinteinen akateeminen 90 minuutin luento on yksi suurimmista staattista istumisaikaa tuottavista tekijöistä Suomen korkeakouluissa”, on todennut istumisen vähentämisen terveyshyödyistä väitellyt liikuntatieteen tohtori ja korkeakoululiikunnan asiantuntijatyöryhmän jäsen Arto Pesola.
Lue lisää aiheesta 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esite
Luennot ja oppitunnit muodostavat pääosan opiskelusta. Valitettavasti myös istumisesta. Siksi myös paikallaan olon tauottamiseen kannattaa vaikuttaa opetuksen kautta. Opettaja voi helposti mahdollistaa ja kannustaa paikallaan olon tauottamista opiskelijan arkipäivässä. Ota tästä vinkit talteen!
Lue lisää aiheesta 9 keinoa istumisen tauottamiseen opetuksessa -esiteLiikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumero
Viimeisimmässä Liikunta ja tiede -lehdessä pohditaan, kuinka opiskelu liikuttaa. Opiskelijaliikunnan teemanumeroon ovat kirjoittaneet muun muassa OLL:n korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija Jussi Ansala sekä liiton 2. varapuheenjohtaja Marika Uusi-Illikainen. Tarjoamme nyt luettavaksi muutamia korkeakoululiikunnan näkökulmasta keskeisimpiä artikkeleita.
Lue lisää aiheesta Liikunta&Tiede: Opiskelijaliikunnan teemanumeroPieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurille
Artikkeli on julkaistu Yliopistopedagogiikka-lehdessä 26(2).
Lue lisää aiheesta Pieni palvelus opettajalta opiskelijalle – suuri harppaus aktiiviselle korkeakoulukulttuurilleJuili lähtee liikahtamalla (video)
Juiliiko sinuakin runsas istuminen? Kaipaatko luennoilla pausseja paikallaan oloon? Opiskelijoiden Liikuntaliitto ja Yliopistojen opetusalan liitto tiivistävät videolla hauskasti, miksi ja miten opetukseen saadaan virkeyttä ja parempia tuloksia lisäämällä liikettä.
Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla (video)Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessä
Tiesitkö, että asennon vaihtelu ja liikuskelu opiskelun lomassa palauttaa kaivatun skarppiuden ruutujen ääreen ja sulattaa jumit kropasta! Helsingin yliopiston ranskan kielen opettaja Suvi Kotkavuori kirjoitti opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöstä ja parhaista vinkeistä etäopetusta vaivaavan Juilin karkoittamiseksi Suomen kieltenopettajien Tempus-lehteen.
Lue lisää aiheesta Juili lähtee liikahtamalla -juttu Suomen kieltenopettajien Tempus -lehdessäSaksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetus
Yliopiston ranskan kielen opettaja ja Helsingin yliopiston opetusalan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Suvi Kotkavuori kertoo blogissaan kollegansa Tia Patengen tarinan kohti liikunnalisempaa opetusta. Blogissa Suvi on haastatellut Tiaa, joka kertoo, miten hän on kokenut "pulpettitoman opetuksen" ja mitä se on opettanut hänelle. Blogissa käytetyt sitaatit ovat Tia Patengen.
Lue lisää aiheesta Saksaa liikkuen – esittelyssä pulpetiton kielten opetusLisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajille
Centria-ammattikorkeakoulun opetushenkilökunnalle järjestettiin avoin koulutus opettajien mahdollisuuksista lisätä liikettä opetukseen.
Lue lisää aiheesta Lisää liikettä korkeakouluopiskeluun! -koulutus Centria-ammattikorkeakoulun opettajilleToiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksesta
Näin rakennat aktiivisen ja vähemmän paikallaan oloa sisältävän oppitunnin mihin tahansa oppiaineeseen!
Lue lisää aiheesta Toiminnallinen oppitunti – esimerkkejä Centria-ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksestaLiikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksot
Opiskelijoiden liikkumista voi ja kannattaa opinnollistaa korkeakouluissa: opintopisteet ovat yksi hyvä motivaattori liikunnan lisäämiseen! Opinnollistaminen myös lisää liikuntaan käytettävissä olevaa aikaa, kun liikkuminen on samalla "opiskelua".
Lue lisää aiheesta Liikunnan ja hyvinvoinnin opintojaksotSivua päivitetty viimeksi 21.12.2024