Heikentynyt opiskelukyky uhkaa tulevaisuuden työkykyä – ratkaisut löytyvät opinto-ohjauksesta ja fyysisestä aktiivisuudesta
Tällä viikolla vietetään Kansainvälistä liikkuva korkeakoulu -päivää, jonka myötä Opiskelijoiden Liikuntaliitto OLL, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL vaativat parempia edellytyksiä työkyvyn rakentamiseen opiskeluaikana.
Monen korkeakouluopiskelijan opiskelukyky on heikentynyt mielenterveysongelmien myötä. Tämä nakertaa heidän yksilöllisiä voimavarojaan pitää itsestään huolta. Vaativat opinnot, opiskelijan arjen toimeentulohuolet ja omien rutiinien pyörittäminen ovat muuttuneet entistä raskaammiksi yhteiskunnassa, jossa yhä useampi tuntee riittämättömyyttä itsestään ja tekemisistään. Jos opiskelija ylikuormittuu jo itse opintojen suorittamisesta, ei hänellä ole energiaa huolehtia kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan esimerkiksi lähtemällä liikkumaan pitkän opiskelupäivän jälkeen.
Heikentynyt opiskelukyky uhkaa tulevaisuuden työkykyä yhteiskunnallisesti haastavassa tilanteessa, jossa koulutettuja osaajia tarvitaan kipeästi. Miten turvaamme tulevaisuudessa hyvinvoivan työelämän, jos opinnot imevät tulevista työntekijöistä kaikki mehut?
Ratkaisuja tarvitaan nyt. Erityisesti opiskelijan toimeentulon parantamisella ja ohjaus- ja tukipalveluilla sekä arjen fyysisellä aktiivisuudella on pitkäaikaisia vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus saada tarvitsemansa tuki opintojen edistämiseen esimerkiksi korkeakoulun oman opinto-ohjauksen, opintopsykologin tai YTHS:n palveluiden kautta. Tuen saaminen auttaa opiskelijaa kartuttamaan ja ylläpitämään omia opiskelutaitojaan. Myös vertaistuen saaminen tuutoritoiminnan kautta voi toimia merkittävänä tekijänä hyvinvointia rakentaessa varsinkin uusien opiskelijoiden kohdalla. Kolmas sektori täydentää muita palveluita omalla osaamisellaan.
Fyysistä aktiivisuutta puolestaan on tärkeää lisätä korkeakoulujen arkeen, jotta opiskelija omaksuu ergonomiset opiskelutavat, liikunnallisen elämäntavan ja työskentelyn tauottamisen tärkeyden. Yliopistolain ja ammattikorkeakouluasetuksen edellyttämät korkeakoululiikunnan olosuhteet ja palvelut edistävät olennaisesti opiskelijoiden ja koko korkeakouluyhteisön hyvinvointia ja työkykyä. Lisäksi opiskelun ohessa tapahtuva pienikin liike ja fyysinen aktiivisuus on tärkeää keskittymis- ja oppimiskyvylle. Kaikki tämä luo kierteen, jossa niin itse opinnot kuin korkeakouluopiskelun ainutlaatuinen elämänvaihe sujuvat tasapainoisemmin.
Uusi eduskunta ja muut päättäjät, laittakaa opiskelijan arkea tukevat palvelut ja korkeakoululiikunnan resurssit kuntoon – niillä, jos joillain, rakennetaan tulevaisuuden kestävää työelämää. Istuntokauden käynnistyttyä on hyvä itsekin muistaa virkistäytyä liikkumalla.
Emilia Junnila
OLL:n puheenjohtaja
Lotta Leinonen
SYLin puheenjohtaja
Joonas Soukkio
SAMOKin puheenjohtaja
Sinua voisi kiinnostaa myös
-
Nostamme opiskelijat mukaan liikkumisen edistämiseen
Julkaistu:Opiskelijoiden ongelmat jäävät pärjäämisnarratiivin peittoon ja se on nuoruuden syy, kirjoittaa OLL:n pääsihteeri Niko Peltokangas. Liitto kampanjoi eduskuntavaaleissa sen puolesta, että opiskelijat tunnistetaan omana ryhmänään liikkumisen edistämisen lainsäädännössä.
Lue lisää artikkelista: Nostamme opiskelijat mukaan liikkumisen edistämiseen
-
Kansalaistorilla 22.2. kisataan päättäjien ja korkeakoululiikunnan edustajien välillä
Julkaistu:Opiskelijoiden Liikuntaliiton (OLL) Liikuttavan arvokas -eduskuntavaalikampanja avataan yhteisellä tempauksella 22. helmikuuta klo 14, jolloin opiskelu- ja työpäivää tauotetaan 54 minuutin ajan liikkumisen merkeissä. Helsingin Kansalaistorilla päästään sekä liikkumaan yhdessä että seuraamaan päättäjiä ja korkeakoululiikuntaa edustavien joukkueiden välistä kisailua.
-
Jussi Ansala: Viisi näkökulmaa parempaan korkeakoululiikuntaan
Julkaistu:Korkeakoululiikunnan erityisasiantuntija Jussi Ansala eritteli 1. lokakuuta SeAMK Sports -seminaarissa paremman korkeakoululiikunnan aineksia.
Lue lisää artikkelista: Jussi Ansala: Viisi näkökulmaa parempaan korkeakoululiikuntaan
Sivua päivitetty viimeksi 18.9.2023